I made this widget at MyFlashFetish.com.

Friday, July 2, 2010

TARGET TEPAT


Untuk mewujudkan baldatun tayyibatun wa robbun ghafuur yang bermaksud negeri idaman yang baik,maju,selamat,sejahtera,anggun,unggul, canggih dan dirahmati dan diampuni oleh Allah swt Kerajaan negeri Selangor meletak antara teras utama dalam rancangan pembangunannya ialah membangun modal insan.

Target yang dipersetujui oleh kerajaan ialah generasi muda yang terdiri daripada pelajar-pelajar sekolah dan remaja/belia.Bahkan sebenarnya ia memerlukan proses pembentukan generasi idaman lebih awal daripada itu, iaitu proses awal pembinaan rumahtangga itu sendiri.
Kemudian fasa rebung ini dilentur dengan pendekatan holistik yang berkesan melalui model pembangunan modal insan S.P.I.E.S.TM iaitu singkatan bagi S.-SPIRITUAL;P 'PHYSICAL';I-INTELEK; E-EMOSI;S-SOSIAL.
Metodologi atau uslub S.P.I.E.S ialah setiap orang,setiap hari setiap lokasi mesti membangunkan dirinya dalam 5 elemen teras yang diperlukan dalam proses pembangunan insan.Elemen-elemen P.I.E.S. dibangunkan bersama secara sinergi dan bertunjangkan pembangunan spiritual yang menjadi dasar dalam model di atas.Insyaallah, manusia yang terbentuk sedemikian akan menjadi orang yang sepadu dan seimbang dalam hidupnya dan berupaya menjadi modal insan yang produktif dan efektif.
Model ini sengaja diolah bersifat universal dan boleh digunapakai oleh semua kaum dan agama.Hanya syarah atau interpretasi dan pendetailan boleh diadaptasikan oleh kaum atau agama/kelompok masing-masing.

No comments:

Post a Comment